세 폭 제단화(Trittico; triptych)는 세 폭이 한 세트가 되는 종교화의 한 형식으로, ‹보티첼리 세 폭 제단화›에서 레스피기가 음악으로 형상화한 보티첼리의 원작 그림들은 세 폭 제단화가 아닌 단독 작품들이다. 즉 보티첼리의 대표작 세 점을 모아 ’음악적인 세 폭 제단화’로 만든 작품이 ‹보티첼리 세 폭 제단화›라 할 수 있다. 관현악법의 대가였던 레스피기는 이 작품에서 고대-중세-르네상스풍 선율과 춤곡 리듬을 현대적인 화성 및 음색과 결합해 보티첼리의 섬세하고 서정적인 그림을 음악으로 생생하게 전달하고 있다.
1악장 ‘봄’(La Primavera)에서 레스피기는 트릴, 트레몰로, 고음악풍 음형 등을 사용해 봄숲에서 춤추는 사람들을 묘사한다. 2악장 ‘동방박사의 경배’(L’Adorazione dei Magi)에서는 중세 크리스마스 노래를 인용해 아기 예수를 경배하는 동방박사를 목가적으로 표현한다. 3악장 ‘비너스의 탄생’(La nascita di Venere)에서 레스피기는 고대 그리스 음계를 사용한 음형으로 (중세 유럽의 시각에서) 이교도의 신 비너스를 묘사하는 동시에 파도처럼 요동치는 음형으로 원작 그림의 바다 느낌을 전달한다.
O. Respighi: Trittico Botticelliano
A triptych, or “Trittico” in Italian, typically refers to a religious painting divided into three sections. However, in ‹Trittico Botticelliano›, Respighi transforms Botticelli’s separate masterpieces into a cohesive ‘musical triptych.’ As a master of orchestration, Respighi skillfully blends ancient melodies and dance rhythms with modern harmonies and timbres, reflecting his deep appreciation for Italian music history and Gregorian chant, while capturing the gentle, poetic colors of Botticelli’s art.
In the opening movement, “La Primavera” (Spring), Respighi conjures the essence of Botticelli’s painting with trills, tremolos, and ancient motifs, evoking the imagery of dancing figures amidst a spring grove. The second movement, “L’Adorazione dei Magi” (The Adoration of the Magi), Respighi creates a pastoral ambiance using medieval Christmas folk tunes, portraying the arrival of the Magi bearing gifts. In the third movement, “La nascita di Venere” (The Birth of Venus), Respighi illustrates the birth of Venus with a motif based on ancient Greek scales, capturing the pagan allure of the subject. The undulating movement of this motif mirrors the sea’s trembling depicted in Botticelli’s original painting.