윤이상의 1960년 작품 ‹바라›는 불교의 바라춤을 소재로 하는 작품이다. 몸동작을 연상시키는 리듬이 때때로 나타나기는 하지만, 이 곡은 바라춤을 묘사하는 것이 아니라 제의적 동작을 매개로 하는 불교적 깨달음을 추상적으로 표현한다. 작품을 이루는 개별 음은 동아시아 음악의 생동 원리에 따라 살아 움직인다. 윤이상은 이것을 펜글씨와 대비되는 붓글씨에 비유하기도 했는데, 초기 작품에 해당하는 ‹바라›에서 개별 음의 생명력은 후기 작품과 견주면 아직 약하다.
살아있는 음과 그것이 모여 형성하는 살아있는 화음 또는 음향복합체 또한 초기적인 방식으로 움직인다. 부분은 전체를 담고 전체는 모든 부분에 자신을 현상한다는 동아시아적인 아이디어가 12음 기법과 상생한다. 윤이상이 스스로 말한 것처럼, "이 초기 작품에는 그 뒤의 전 작품에서 이용한 나의 양식을 전형적으로 나타내는 모든 싹이 포함되어 있다."
2024. 4. 23. 영문 번역 추가.
Isang Yun: Bara (1960)
“Do not expect ordinary dance music; instead, visualize the mystical and meditative atmosphere of a Buddhist temple. There, monks and nuns perform dances to drive out evil spirits or engage in prayer dances, leading to extreme concentration. Then, with tense and extremely slow movements, they gradually enter a state of nirvanic rapture. From the opening bars of my orchestral piece ‹Bara›, you will encounter both meditative calm and the tension of nirvana.” (Isang Yun)
The subject of Isang Yun’s ‹Bara›, composed in 1960, is the Bara dance of Buddhism. While we occasionally hear rhythms that may generally be associated with bodily movements, this work does not directly depict the Bara dance. Instead, it abstractly expresses Buddhist enlightenment through ritual movements. The individual tones that comprise the work are vitalized according to the principles of East Asian music. Isang Yun likened this to East Asian calligraphy, contrasting it with European penmanship. However, in ‹Bara›, one of Yun’s earliest works, the vitality of these individual tones is still relatively weak compared to his later works.
The vitalized chords or sound layers, formed by these vitalized tones, also exhibit characteristics of his early style. The East Asian concept that parts embody the whole, while the whole manifests itself in every single part, coexists with the twelve-tone technique of the West. As Yun himself pointed out, “In this early work, all those styles employed in my subsequent compositions sprouted in typical forms.”