드뷔시: 어린이 차지 (한스 아브라함센 편곡)
‹어린이 차지›는 드뷔시가 3살짜리 딸 클로드-에마 드뷔시, 애칭으로는 ‘슈슈’(Chouchou)를 위해 작곡한 피아노 모음곡이다. 악보에는 ’소중하고 귀여운 슈슈에게, 이어지는 내용에 대한 아빠의 다정한 사과의 마음을 담아’라는 머리말이 있다. 한스 아브라함센의 ‹어린이 차지›는 드뷔시 피아노곡을 관현악곡으로 재창작한 것으로, 드뷔시 탄생 150주년을 기념하여 네덜란드 라디오 체임버 필하모닉 오케스트라 위촉으로 작곡되었다.
이 작품은 여섯 개의 소품으로 구성되어 있다. 제1곡 ’그라두스 아드 파르나숨 박사’는 딸이 피아노를 익히는 모습을 담고 있다. ’그라두스 아드 파르나숨’은 ’파르나소스 산으로 오르는 한 걸음’이라는 뜻으로 ’천리길도 한 걸음부터’라는 속담과 통하는 바가 있다. 18세기 작곡가이자 음악이론가 J. J. 푹스는 같은 제목으로 음악이론서를 남겼고, 클레멘티와 체르니 등의 작곡가는 같은 제목의 피아노 연습곡을 썼다.
제2곡 ’짐보의 자장가’는 슈슈의 코끼리 인형 이름에서 따온 제목이며, 제3곡 ’인형을 위한 세레나데’는 슈슈가 아끼던 다른 인형을 소재로 한다. 제2곡이 코끼리의 묵직한 발걸음으로 묘사되는 것에 반해, 제3곡의 인형은 도자기 인형의 반짝이는 질감을 표현한다.
제4곡 ’눈송이가 춤춘다’는 창밖의 눈 내리는 풍경을 묘사하고, 제5곡 ’어린 양치기’는 양치기가 뿔피리 부는 모습을 목가적으로 표현한다. 제6곡 ’골리워그의 케이크워크’는 춤추는 인형을 묘사하며 래그타임 리듬이 두드러진다. 골리워그는 빨간 바지와 빨간 나비넥타이를 맨 흑인 인형이고, 케이크워크는 19세기 말 미국 남부 흑인 노예들의 해학적인 춤이다.
C. Debussy: Children’s Corner (arr. by H. Abrahamsen for orchestra, 2011)
‹Children’s Corner› is a piano suite composed by Debussy for his three-year-old daughter, Claude-Emma Debussy, affectionately known as “Chouchou.” The sheet music bears the dedication: “To my dear little Chouchou, with tender apologies from her father for what follows.” Hans Abrahamsen’s ‹Children’s Corner› is a reimagining of Debussy’s piano pieces as an orchestral work, commissioned by Radio Kamer Filharmonie to celebrate Claude Debussy at 150 in 2012.
This work consists of six pieces. The first piece, “Doctor Gradus ad Parnassum”, depicts the daughter practicing the piano. “Gradus ad Parnassum” means “A Step to Parnassus,” symbolizing steady progress. The 18th-century composer and music theorist J. J. Fux wrote a seminal textbook with the same title, and composers such as Clementi and Czerny also wrote piano pieces under this name.
The second piece, “Jimbo’s Lullaby”, is named after Chouchou’s toy elephant, while the third piece, “Serenade for the Doll”, is inspired by another doll she cherished. While the second piece evokes the heavy footsteps of an elephant, the third captures the delicate, shimmering texture of a porcelain doll.
The fourth piece, “The Snow is Dancing”, depicts a snowy landscape outside the window, while the fifth, “The Little Shepherd”, presents a pastoral image of a shepherd playing a flute. The sixth piece, “Golliwogg’s Cakewalk”, portrays a dancing doll and is characterized by a lively ragtime rhythm. The Golliwogg was a Black caricature doll typically dressed in red trousers and a red bow tie, while the cakewalk was a dance that originated among enslaved African Americans in the Southern United States in the late 19th century.